Ahad, 3 Julai 2011

Tindakan Tegas Jika Terlibat Dengan Perhimpunan Haram


Berdasarkan pemantauan, risikan dan reaksi yang diterima di seluruh Negara, masih terdapat individu dan pihak tertentu yang berdegil dan berkeras untuk menganjurkan Perhimpunan Haram pada 9 Julai nanti.

Melalui Sidang Media yang diadakan di Dewan Theatrette, Menara 1, Bukit Aman pada hari ini, Dato' Sri Khalid bin Abu Bakar, Timbalan Ketua Polis Negara berkata, pihak polis tidak akan berkrompomi dalam hal ini, sama ada terdapat cadangan 'routing', tempat berkumpul dan sebagainya, kerana ianya boleh menimbulkan keadaan huru-hara dan dikhuatiri akan melibatkan kerosakan harta benda, kecederaan dan kehilangan nyawa.
Sungguhpun amaran dan peringatan telah dibuat pada 29 Jun 2011 oleh Ketua Polis Negara, PDRM menegaskan tindakan undang-undang yang lebih tegas akan diambil ke atas semua pihak yang mahu meneruskan perhimpunan haram tersebut. 
"Saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa setelah memberi pertimbangan sedalam-dalamnya daripada aspek keselamatan dan ketenteraman awam, seperti yang telah dinyatakan oleh Ketua Polis Negara bahawa pihak polis tidak akan mengeluarkan sebarang kelulusan kepada mana-mana pihak yang akan menganjurkan perhimpunan pada 9 Julai 2011 itu nanti," katanya.
Sehingga kini sebanyak 2,136 laporan diterima daripada pelbagai pihak termasuk peniaga, pengusaha kereta sewa dan pengusaha pelancongan yang membantah perhimpunan itu diadakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...