Sabtu, 2 Julai 2011

Tidak serik kena penjara kerana penagihan dadah - ibu/bapa abaikan tanggungjawab

View Image

Pengalaman bermalam di lokap polis belum cukup memberi pe-ngajaran kepada dua remaja belasan tahun apabila kembali menjadi penghuni tirai besi itu setelah ditangkap pihak berkuasa kali kedua kerana disyaki terbabit dengan penyalahgunaan dadah.

Menurut salah seorang suspek, titik hitam dalam hidupnya bermula apabila dia yang berasal dari Bijangga disingkirkan dari persekolahan beriku--tan masalah disiplin menyebabkan dia mencari keseronokan untuk melepaskan tekanan. 

Remaja yang hanya tamat Tingkatan Empat itu berkata, kekurangan kasih sayang setelah ibu bapanya bercerai menyebabkan dia menjadi lebih liar sehingga berjaya dipengaruhi rakan sebaya untuk menjadikan aktiviti pengambilan dadah sebagai kaedah untuk melepaskan tekanan.

“Saya mula mengenali pil kuda daripada seorang rakan yang memberikannya secara percuma, perasaan ingin mencuba akhirnya menyebabkan saya menjadikan dadah sebagai satu keperluan.

“Kini segala pendapatan diperoleh hasil mengambil upah memasang khemah akan saya gunakan untuk membeli dadah, ibu pula jarang ambil tahu, ayah jauh sama sekali kerana masing-masing sudah tidak bersama,” katanya yang positif Methampethamine.

Rakannya, 19, yang turut berkongsi cerita berkata, biarpun masih baru menjadi penagih, namun dia sedar barang larangan itu hampir menghancurkan masa depannya belum pun mencecah usia 21 tahun.

Namun dia mengakui, amat sukar untuknya kembali ke pangkal jalan berikutan rakan sebayanya adalah penagih dan pe-ngedar kecil-kecilan yang sentiasa menjadikan dirinya sebagai sasaran untuk memasarkan produk haram itu.

“Kalau kita tak ‘order’ pun, dia cari kita, bila dah ‘lalok’, mesti ‘pekena’. Kalau tak, tidak senang duduk dibuatnya,” katanya yang pernah diberhentikan sekolah disebabkan masalah moral.

Kedua-duanya ditahan dalam serbuan berasingan sempena Operasi Tapis oleh polis narkotik disiasat mengikut Seksyen 15 (1) Akta Dadah Berbahaya apabila ujian saringan air kencing mendapati mereka positif Methampethamine.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...